ONDERNEMERSADVIES

Je hebt een bedrijf. Het is van jou en je hebt al veel bereikt. Het is gezond. Je hebt tevreden klanten en je levert een product (of dienst) waar veel van jezelf in zit. Je doet dat met een goed ploegje mensen, in loondienst of een netwerk. Toch heb je niet meer hetzelfde gevoel als in de eerste jaren. Je hebt al een tijdje een knagend gevoel dat het tijd wordt voor een volgende stap. Een andere markt, een vernieuwde aanpak, groter of juist kleiner. Het wordt tijd voor verandering!”

Als je je herkent in deze beschrijving is het zinnig om eens met elkaar te praten. Als ondernemersadviseur hou ik er van om aan dit type vraag te werken. Onderzoeken wat precies je behoefte aan verandering is, waar het voor staat en wat je er mee wil en kan bereiken.
Ik plaats de gewenste stap graag in een heel concreet beeld van de gevolgen van de verandering voor je markt. Wat gaat het bedrijf aanbieden? Wie worden de klanten voor de vernieuwde situatie? En wat worden voor deze klanten de aankoopmotieven?
En ter controle: loop je warm voor deze nieuwe impuls in je bedrijf?

Zodra het beeld van de nieuwe stap helder is gaan we de realisatie concreet uitwerken.  Gewoon heel praktisch en toepasbaar.

  • Wat zijn de financiele gevolgen?
  • Vraagt het een investering, en zo ja: hoe wordt dat gefinancierd?
  • Wat wordt de nieuwe marketingaanpak?
  • Welke gevolgen heeft het voor je eigen rol, voor de taken en verantwoordelijkheden van de mensen met wie je werkt?
  • Wat zijn de gevolgen voor de bestaande markt?

Van mij als ondernemersadviseur vraagt dit proces kennis van zaken op de relevante kennisonderwerpen (markt, financiën, organisatie en logistiek, ondernemerschap), de kwaliteit om goed te kunnen luisteren en de kwaliteit om verbanden te leggen en bespreekbaar te maken. En dat ik mijn kennis en ervaring inzet, inclusief waar nodig mensen uit mijn netwerk als er meer specialistische kennis nodig is die voor de zaak van belang is.
En vooral: plezier in het creatieve proces dat dit eigenlijk is!